Plantenkwekerij De Kemp en Covid-19

Uw veiligheid en die van onze medewerkers staat bij ons voorop. We houden de situatie zo goed mogelijk in de gaten en passen onze organisatie zodra nodig aan. In dit artikel gaan wij kort in op een aantal vragen die wij hebben ontvangen.

Waarom wordt er bij Plantenkwekerij De Kemp doorgewerkt?
Plantenkwekerij De Kemp is een agrarisch bedrijf dat uitgangsmateriaal levert aan aardbeien- en aspergetelers. Door de Nederlandse overheid is de voedselketen aangemerkt als een vitaal proces, en worden de beroepen van de medewerkers die in onze sector actief zijn beschouwd als een cruciaal beroep. Dit betekent dat bij ons ondanks alles de teelt, oogst en verwerking zoveel mogelijk doorgang moet vinden, zodat we u van onze gezonde groente van eigen bodem kunnen voorzien.
Daar waar er thuisgewerkt kan worden, wordt er uiteraard thuisgewerkt.

Bij jullie werken heel veel mensen, wat betekent dit voor jullie?
Het sorteren van aspergeplanten en het poten van aardbeienstekken is een arbeidsintensief proces. Bij de uitvoering van onze werkzaamheden zetten wij uiteraard alles op alles om te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek, minimaal volgens de eisen van het RIVM, de GGD en de overheid. Naast diverse fysieke aanpassingen en het inzetten van persoonlijke beschermingsmiddelen krijgt iedereen extra hygiëne instructies en wordt er actief gecontroleerd op de naleving ervan. Verder hebben we additionele schoonmaakmaatregelen genomen om het risico op besmetting zo veel mogelijk te beperken.

Welke maatregelen hebben jullie getroffen voor alle werkzaamheden?
Voor alle werkzaamheden hebben we, behoudens de gebruikelijke hygiëne voorschriften, diverse extra maatregelen getroffen. Zo hebben we de opzet van ons vervoer aangepast en hebben we op iedere groep een persoon die verantwoordelijk is voor de naleving van hygiëne afspraken (afstand houden, geen groepsvorming, etc.).

Zijn jullie werknemers zich wel bewust van de ernst van de situatie?
Wij merken dat het grootste deel van de medewerkers zich terdege bewust is van de ernst van de situatie. Bovendien worden onze medewerkers allemaal individueel en in hun eigen taal op de hoogte gebracht van de maatregelen die in Nederland gelden. Overigens is het zo dat voor veel van onze buitenlandse medewerkers geldt dat in hun thuisland soortgelijke of zelfs strengere maatregelen gelden.

Welke maatregelen hebben jullie genomen met betrekking tot de vrije tijd invulling?
Hoewel wij niet direct verantwoordelijk zijn voor het gedrag van onze mensen in hun vrije tijd, voelen wij ons er wel medeverantwoordelijk voor. Zo hebben we op de (gecertificeerde) huisvestingslocaties additionele maatregelen getroffen (minder mensen in de accommodaties, extra schoonmaakmiddelen, etc.). Ook is het niet langer toegestaan om in groepsverband te winkelen of zich anderszins in het openbaar te begeven.

Bij wie kan ik terecht met vragen of opmerkingen?
Net als voor iedereen is het ook voor ons alle ‘alle hens aan dek’. Dagelijks komen er nieuwe uitdagingen op ons pad en niet alles zal helemaal perfect verlopen. Wij rekenen op uw begrip daarvoor. Heeft u nog vragen of opmerkingen dan willen wij u vriendelijk vragen deze aan ons door te geven. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 077 398 24 30 of per email via info@dekemp.nl.